خواص کره پسته
کره پسته یک محصول غذایی خوش‌طعم و دلپذیر است که دارای تمامی خاصیت‌های پسته می‌باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص و مضرات کره پسته را مرور می‌کنیم

کره پسته

کره پسته دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و با داشتن مقادیر زیادی فسفر و آهن، برای افزایش حافظه و تقویت ضریب هوشی بسیار مناسب می‌باشد. این محصول به‌عنوان یک خوراکی مقوی، کم‌حجم و با جذب سریع یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد بزرگ‌سال، مخصوصاً ورزشکاران است.

در روش‌های تولید صنعتی کره پسته از مغز پسته بوداده و آسیاب شده به همراه شکر و کمی نمک استفاده می‌شود و افزودنی‌های مجاز نظیر امولسیون کننده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، قوام دهنده و … نیز جهت بهبود کیفیت و افزایش عمر ماندگاری محصول مورداستفاده قرار می‌گیرند

خواص و مضرات کره پسته

کره پسته یک محصول غذایی خوش‌طعم و دلپذیر است که دارای تمامی خاصیت‌های پسته می‌باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص و مضرات کره پسته را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

- سلامت قلب، کنترل وزن، حفاظت در برابر دیابت و بهبود دستگاه گوارش.
- دارای مقادیر زیادی فسفر و آهن برای افزایش و تقویت ضریب هوشی و حافظه.
- دارای مقادیر قابل‌توجهی اسیدآمینه آرژینین که در ترشح هورمون‌های رشد مؤثر است.
- بهبود رشد کودکان و رفع کم‌خونی
- دارای ویتامین‌های B1، B3، A، پتاسیم و کلسیم
- دارای خواص پروبیوتیک و ارزش غذایی بالا
و…
کره پسته در کنار خواص بی‌شماری که دارد دارای مضراتی نیز می‌باشد. به‌عنوان‌مثال میوه درخت پسته دارای ماده‌ای به نام اوروشیول است که می‌تواند سبب خارش پوست و ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن گردد. لازم است بدانید مصرف کره پسته به‌صورت متعادل سبب افزایش وزن نمی‌شود اما اگر در مصرف آن دقت نکنید علاوه بر افزایش وزن شاهد فشارخون و بروز بیماری‌های معده و روده خواهید بود.

روغن پسته

روغن پسته یکی دیگر از محصولات به‌دست‌آمده از پسته مرغوب ایرانی است که از عصاره پسته به دست می‌آید. این روغن شفاف و زردرنگ بوده و خواص غذایی و درمانی بسیار زیادی دارد؛ مثلاً شما می‌توانید روغن پسته را به‌عنوان یک مرطوب‌کننده عالی به‌صورت روزانه مورداستفاده قرار دهید. این روغن به‌سرعت جذب می‌شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی‌کند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای ماساژ صورت و بدن می‌باشد.

روغن پسته دارای اسیدهای چرب و امگا 3 است که در رفع آثار بجا مانده از زخم‌ها و عمل‌های جراحی کاربردهای بسیار زیادی دارد. این روغن گیاهی موجب رفع چین‌وچروک‌های صورت و نواحی دور چشم شده و برای تقویت و سلامت و رشد موها نیز بسیار مفید است.
همچنین روغن پسته دارای خواص درمانی بی‌شماری است. به‌عنوان‌مثال فسفر موجود در این روغن باعث افزایش هوش و تقویت حافظه می‌شود و اسیدسولفوریک موجود در روغن پسته به رشد و تکامل سیستم عصبی جنین کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به خانم‌های باردار توصیه می‌گردد.

کره پسته بسته به سلیقه می‌تواند موارد مصرفی مشابه شکلات داشته باشد از جمله:

* مصرف با نان به تنهایی به عنوان صبحانه کامل

* همراه صبحانه و عصرانه

*به عنوان کرم بین دو بیسکوییت

*برای تزیین بستنی و کیک که موجب زیبایی و افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود.

کره پسته چیست

کره پسته محصول غذایی است که از حاصل آسیاب و برشته کردن پسته خام به همراه شکر و همچنین اضافه کردن برخی طعم دهنده‌ها مانند هل تولید می‌شود، معمولا برای تهیه کره پسته از ترکیب ۸۰ درصد مغز پسته دهان بسته و ۲۰ درصد شکر و وانیل استفاده می‌کنند.

دلیل انتخاب پسته دهان بسته این است که این نوع پسته از نظر سلامت بهترین نوع آن است. اصطلاح کره به این محصول به این دلیل اطلاق می‌شود، زیرا در طی فرایند تولید، روغن پسته از آن جدا نمی‌شود و چربی محصول کاملا در آن باقی می‌مانند و باعث خمیری شدن کره می‌شود. همچنین قابل توجه است که بدانید روغن و چربی پسته کاملا فاقد کلسترول است.

- خاصیت آنتی اکسیدانی

یکی از خواص کره پسته خاصیت آنتی اکسیدانی است. پسته در مقایسه با سایر دانه‌های روغنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری است. آنتی اکسیدان برای سلامتی بدن ضروری است. آنتی اکسیدان از آسیب‌های سلولی و برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری می‌کند. پسته منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها لوتئین، ویتامین E و ویتامین ث است.

- کالری پایین

در میان آجیل‌ها، شاه بلوط کالری کمتری نسبت به پسته دارد. اما بافت آن بیشتر شبیه سبزی نشاسته‌ای است و استخراج روغن از آن ممکن نیست. کره پسته دارای کالری پایینی است، بنابراین می‌توانید از خواص آن بهره ببرید بدون آنکه کالری شما به مقدار قابل توجهی افزایش یابد.

- منبع اسید آمینه

آمینو اسید‌های زنجیره دار یا شاخه‌ای شامل لوسین، ایزولوسین، و والین هستند. ترکیبی از این سه اسید آمینه ۱/۳ بافت عضلانی بدن را تشکیل می‌دهد. کره پسته یک منبع غنی برای این اسید آمینه‌ها به حساب می‌آید، بنابراین اگر شما قصد بدنسازی دارید می‌توانید این اسید آمینه‌ها را از کره پسته دریافت کنید.

- سلامت چشم

یکی دیگر از خواص کره پسته پیشگیری از برخی بیماری‌های چشمی است. در میان آجیل‌ها، پسته دارای بیشترین مقدار لوتئین و زیگزانتین است که هر دو از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت چشم به حساب می‌آیند. این آنتی اکسیدان‌ها احتمال بیماری‌های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (بیماری که با افزایش سن باعث تاری دید و نابینایی می‌شود) و آب مروارید را کاهش می‌دهد.

- منبع غنی آرژنین

پسته و کره پسته از بهترین منابع آرژنین هستند. این مولکول به بهبود عملکرد بسیاری از فرآیند‌های بدن کمک می‌کند. آرژنین نقش مهمی در تنظیم فرآیند‌های متابولیک بدن دارد. همچنین آرژنین با افزایش سطح اکسید نیتروژن در بدن مانع انسداد دیواره شریانی می‌شود.

- سلامت روده

تمام آجیل‌ها دارای فیبر هستند که به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین پسته حاوی پری بیوتیک است. پری بیوتیک باعث افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده و کاهش باکتری‌های مضر می‌شود و به بهبود سلامت روده کمک می‌کند.

- سلامت قلب

خوردن پسته و کره پسته می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. پسته غنی از اسید‌های چرب غیراشباع است که کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. فیتواسترول جذب کلسترول از مواد غذایی را کاهش می‌دهد و باعث کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. کلسترول بد باعث انسداد رگ‌های خونی، کاهش جریان خون و افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود.

- تقویت سیستم ایمنی

از دیگر خواص کره پسته می‌توان به بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی اشاره کرد. مصرف کره پسته می‌تواند به شما در دستیابی به یک سیستم ایمنی سالم کمک کند. پسته حاوی مقدار زیادی ویتامین B۶ است که برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی حیاتی است. همچنین سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در پسته به بدن در دفاع از بیماری‌های مختلف میکروبی کمک می‌کند.

- بهبود اختلال عملکرد جنسی در مردان

یکی دیگر از خواص کره پسته افزایش میل جنسی و بالابردن سطح نعوظ است. اگرچه از لحاظ علمی ثابت نشده است، اما در یک بررسی آماری نشان داده شد که مصرف کره پسته اختلال نعوظ در مردان را بهبود می‌بخشد.

- پیشگیری از سرطان

پسته و کره پسته غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که به کاهش احتمال سرطان پوست، پروستات و ریه کمک می‌کند. پسته غنی از گاما-توکوفرول است که نفوذ تابش مضر خورشید را مهار می‌کند.

- کنترل وزن

پسته غنی از فیبر است که می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و به کنترل وزن کمک می‌کند. همچنین پسته دارای چربی‌های غیر اشباع است که باعث افزایش وزن نمی‌شود.

خرید آنلاین بهترین انواع آجیل و خشکبار تازه

خرید آجیل و خشکبار نیاز به‌دقت فراوان دارد زیرا تازگی و مرغوبیت آن‌ها بسیار پراهمیت است. با خرید آنلاین آجیل، خشکبار و میوه‌های خشک در وقت خود صرفه‌جویی کنید و در کوتاه‌ترین زمان سفارش‌های خود را تحویل بگیرید. فروشگاه اینترنتی آجیل کام بهترین و تازه‌ترین آجیل و خشکبار را گردآوری کرده است تا همه‌ی افراد بتوانند یک خرید آنلاین مطمئن را تجربه کنند.