سایت پسته رفسنجان
استان کرمان و شهرستان رفسنجان، مراکز اصلی تولید پسته در ایران بشمار می آیند

ارزش غذایی پسته 

حاوی مواد مغذی،مانند:

- کربوهیدراتها، پروتئین، اسیدهای آمینه ،چربی و فیبرهای رژیمی می باشد.
- پسته همچنین غنی از مواد معدنی ،پتاسیم، آهن، کلسیم ،روی ،مس و سدیم هستند.
- این آجیل، دارای ویتامین های ضروری ،مثل:ویتامین ث ، ب6، آ، کا، تیامین، فولات، کولین ،اسید و بتایین است .

در 100 گرم مغز پسته منابع زیر موجود است :

مواد چرب 54 گرم
کلسیم 130 میلی گرم
فسفر 500 میلی گرم
آهن 7/5 میلی گرم
مواد نشاسته ای 15 گرم
آب 5/2 گرم
پروتئین 20 گرم
پتاسیم 950 میلی گرم
ویتامین آ 230 واحد
ویتامین ب 1 0/7 میلی گرم
ویتامین ب 3 1/5 میلی گرم

خاصیت پسته تازه در طب سنتی

پزشکان و محققان طب سنتی، با اشاره به اینکه مغز پسته به علت داشتن آهن بالا خون‌ساز است به کسانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می‎برند توصیه به مصرف پسته می‌کنند. از نظر ایشان تقویت مغز و ذهن، باز کردن مجاری کبد، آرامش بخش قلب و آرام کردن اعصاب، تسکین دهنده سرفه، درمان اسهال‌های معمولی و اسهال خونی از جمله خاصیت‌های این آجیل پرخاصیت می‌باشد. البته باید توجه داشت که بسیاری از مطالب ارئه شده توسط این اشخاص اعتبار علمی نداشته و در هیچ محکمه‌ای مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

فواید پسته تازه در بارداری

پسته دارای پروتئین زیادی است و پروتئین هم یکی از مواد مغذی ضروی در دوران بارداری است و می‌تواند در رشد عضله و بافت یک کودک تاثیرگذار باشد. همچنین پسته می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون نیز کمک کند؛ بنابراین می‌تواند به کنترل سطح چربی در بارداری کمک نماید. وجود ویتامین‌های آ و ای در پسته که دارای عوامل آنتی‌اکسیدانی هستند؛ سبب می‌شود تا مشکلات عفونی از بین رفته و حتی از بروز آن‌ها نیز جلوگیری شود. برخی خانم‌های باردار، ممکن است در این دوره به یبوست دچار شوند که یک مشکل رایج در دوران حاملگی است، پسته به عنوان یک منبع غنی از فیبر می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک زیادی کند.

مصرف پسته خام برای کودکان چه مزیتی دارد

حتماً می‌دانید که کودکان تا چه حد به مغز پسته علاقه دارند. البته علاقه آنان به پسته به خاطر طعم و مزه پسته بوده و یک کودک چیزی از خواص پسته نمی‌داند. با این حال بهتر است که والدین از فواید پسته برای رشد کودکان مطلع شوند تا بتوانند کودکان را به مصرف بیشتر آن تشویق کنند.

وجود کلسیم و آهن سبب می‌شود تا این آجیل نقش بسیار مهمی در استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی مانند کم خونی‌های ناشی از فقر آهن موثر باشد. این دانه مغذی به علت غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3 به رشد مغز کودک کمک بسزایی می‌کند. البته مصرف پسته به تنهایی نمی‌تواند سبب جذب کافی آهن در بدن شود. پسته همراه با سایر مواد غذایی حاوی آهن است که به این موضوع کمک می‌کند.

فواید پسته خام برای لاغری و تناسب اندام

از خواص پسته برای لاغری و کاهش وزن نمی‌توان چشم پوشی کرد. این موضوع یک واقعیت است که همه مغزهای خوراکی کالری بالایی دارند، با این حال آجیل‌ها به دلیل برخی خواص خود اگر به درستی و همراه با یک رژیم کم کالری مصرف شوند منجر به کاهش وزن نیز می‌شوند. در واقع فیبر موجود در پسته می‌تواند سبب بهبود فرآیند گوارش، جلوگیری از ابتلا به یبوست و خروج مواد زائد بدن به دلیل ارتقای عملکرد روده شود. همچنین پروتئین و فیبر فراوان موجود در این خوراکی می‌تواند به افزایش مدت زمان احساس سیری شما کمک کرده و از این طریق نیز منجر به کاهش وزن گردد.

خاصیت پسته تازه در طب سنتی

پزشکان و محققان طب سنتی، با اشاره به اینکه مغز پسته به علت داشتن آهن بالا خون‌ساز است به کسانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می‎برند توصیه به مصرف پسته می‌کنند. از نظر ایشان تقویت مغز و ذهن، باز کردن مجاری کبد، آرامش بخش قلب و آرام کردن اعصاب، تسکین دهنده سرفه، درمان اسهال‌های معمولی و اسهال خونی از جمله خاصیت‌های این آجیل پرخاصیت می‌باشد. 

خاصیت اصلی پسته 

- حاوی مواد مغذی بسیار زیاد

پسته های اکبری حاوی مقادیر بسیاری از مواد معدنی مختلف، ویتامین ها و مواد مغذی هستند که برای بدن بسیار مفید است و ارزش غذایی بسیار زیادی دارند.

- غنی از آنتی اکسیدان ها

از انواع بیماری های خطرناک مختلف که با شنیدن نام آنها نیز اندکی ترس به جانمان می افتد، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و انواع تومور، از بیماری هایی هستند که به دلیل وجود ماده ای در بدن به نام رادیکال های آزاد به وجود می آیند و بسیار خطرناک هستند. این مواد تاثیر مستقیم در سلول های بدن ما می گذارند و به این روش انسان به بیماری های بالا دچار می شود.

اما راه مبارزه با رادیکال های آزاد، مصرف مواد غذایی است که آنتی اکسیدان داشته باشند زیرا آنتی اکسیدان ها در بدن به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازند. پسته اکبری مقدار بسیار زیادی از لوتئین، زآگزانتین و دوکاروتنوئید را داراست که در بدن به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازند و برای سلامت چشم نیز بسیار مفیدند.

- موثر در کاهش وزن

یکی از مواد مغذی که در پسته به وفور پیدا می شود فیبر است. فیبر خوراکی نوعی ماده مغذی است که احساس سیری در بدن را به وجود می آورد و در اشتها شما تاثیر دارد. مصرف مقدار مناسبی از پسته در طول روز می تواند اشتهای شما را کم کند و به این شکل در کنترل وزن شما نیز موثر باشد.

- بسیار مناسب برای وگان ها و گیاه خواران

این ماده غذایی بسیاری از مواد معدنی و پروتئین هایی که گیاه خواران یا اشخاصی که از محصولات فرآورده حیوانی استفاده نمی کنند را در خود دارد و می تواند یک منبع مفید غذایی برای این افراد باشد.